A mozgás és a pszichoszociális fejlődés
A gyerekek mozgás útján fedezik fel környezetüket és ismerik meg a világot. A mozgás az idegrendszer fejlődése szempontjából is nagyon fontos. Nem véletlen, hogy a gyerekek nagyon szeretnek ugrálni, mászni, bukfencezni, futkározni, hiszen így folyamatosan stimulálják az érzékszerveiket és az idegrendszerüket.
A csecsemőkortól az iskolás kor elejéig tartó időszak a legfontosabb. Ebben az időszakban sajátítják el az alapvető mozgásformákat, mozgásmintákat. A mozgásos készségek hiányát nem növik ki a gyerekek. Ezt azért fontos tudni, mert a mozgás fejlődése összefüggést mutat a nyelvi képességek, a kognitív és a végrehajtó funkciók fejlődésével.
A gyermekek idegrendszeri fejlődését jelentősen befolyásolja a mozgás. Ha kiskorban nem járjuk végig a fordulás, kúszás, mászás, ülés, járás fejlődési állomásait, vagy egyszerűen csak leültetjük a gyermeket a tévé vagy a számítógép elé, később olvasási, számolási és egyéb nehézségekkel is szembesülhetünk.
2011-ben a szakdolgozatom témája "Tanulási és viselkedészavarok az iskolában" volt, melyben leírtam, hogy több esetben a tanulási nehézségek hátterében (Tanulási nehézségek jelentkezhetnek az írás, olvasás és számolás, illetve a viselkedés területén) egy- egy mozgás fejlődési állomás kimaradása is állt.
Éppen ezért tartom fontosnak, hogy a szülők tisztába legyenek azzal, hogy az egyes életszakaszokban milyen tipikus mozgás és kognitív fejlődési mérföldkövek vannak, és ezek ismeretében tudatosan foglalkozzanak, játszanak gyermekeikkel.